Bedrijven willen zelf investeren in duurzaamheid

Er zijn heel veel bedrijven die zelf werken aan een beter milieu en het verlagen van de CO2-uitstoot. Soms omdat ze kansen zien om kosten te besparen, vaak ook omdat ze het gewoon belangrijk vinden. De VVD-Statenfractie zag in de Alphense containerterminal ‘Alpherium’ een mooi voorbeeld van duurzaam ondernemen: de samenwerking tussen bierbrouwer Heineken en zijn logistieke partner NedCargo.

Veel Nederlanders voelen zich trots als ze zien dat Heineken in het buitenland wordt gedronken. Het ‘exportbier’ wordt veelal in de brouwerij in Zoeterwoude gebrouwen en vervolgens via de Rotterdamse haven over de hele wereld verspreid, vertelt Jan Kempers, manager Duurzame Ontwikkeling van Heineken. “Wij willen de grootste brouwerij van Europa klimaatneutraal maken. We hebben daarvoor al een aantal concrete stappen gezet. We gebruiken voor het vervoer vanuit Zoeterwoude naar de haven geen vrachtwagens meer, maar alleen binnenvaartschepen. Al het bier voor export gaat eerst via het Alpherium.”

Heineken en Nedcargo hebben recent een tienjarig contract met elkaar afgesloten, zodat Nedcargo kan investeren in een efficiënter schip. “Dit nieuwe schip is net zo groot als ons huidige schip, maar kan 23 procent meer containers vervoeren, namelijk 52 containers in totaal”, zegt NedCargo-directeur Diederik Jan Antvelink. “Maar wij willen nog een stap verder gaan. We willen een volledig klimaatneutrale corridor naar de haven. Dit kan alleen maar als we het nieuwe schip elektrisch laten varen en met duurzame elektriciteit gaan voeden.”

Voor dit ambitieuze plan hebben NedCargo en Heineken de hulp nodig van diverse overheden. Zo moet de gemeente Alphen aan den Rijn een bestemmingsplan wijzigen, zodat het bedrijventerrein Steekterpoort kan worden gebouwd. Dat voorstel ligt nu bij de gemeenteraad. VVD-raadslid Bas Wienbelt: “Het is een mooi innovatief plan. Ons oordeel is nog wel afhankelijk van de uitkomsten van de milieueffectrapportage die hierover wordt gemaakt. Het gaat namelijk om kwetsbare infrastructuur. Die moet de plannen wel aankunnen.”

Ook de provincie is nodig, bijvoorbeeld bij de keuze voor de locatie van nieuwe windturbines. VVD-Statenlid Marcel Ludema staat daar positief tegenover: “We hoeven bedrijven niet te overspoelen met milieuregels, want ze laten zien dat ze er zelf al heel bewust mee bezig zijn. De overheid moet helpen om dit soort mooie plannen mogelijk te maken.”