Uitgaven verkeer en vervoer tot 2046 vastgelegd

Met een pakket van honderden miljoenen hebben Provinciale Staten de uitgaven voor verkeer en vervoer in Zuid-Holland tot en met 2046 vastgelegd. Het gaat in totaal om bijna 1,5 miljard euro aan investeringen. Dat geld komt boven op de jaarlijkse kosten voor beheer en onderhoud van wegen, vaarwegen en de exploitatie van veerponten, waterbussen, treinen en bussen.

VVD-gedeputeerde Floor Vermeulen: "We staan weer meer in de file en dat betekent dat de provincie verder moet gaan met het verbeteren van de wegen, spoorlijnen en busverbindingen. We trekken daar dan ook fors geld voor uit."

Bijzonder zijn de extra investeringen die zijn voorgesteld om meer spoor aan te leggen tussen Rotterdam en Den Haag. De provincie trekt 10 miljoen euro uit om een snellere en betere treinverbinding tussen deze steden mogelijk te maken. De Metropoolregio en het Rijk zullen ook bijdragen.

Ook trekt de provincie 10 miljoen euro uit voor duurzame mobiliteit. Vier jaar geleden is gestart met een programma waarbij onder andere de provinciale wegen N211 en N470 volledig duurzaam worden gemaakt. Ook laat de provincie ‘zero-emissie-bussen’ rijden in het openbaar vervoer. Daarmee draagt Zuid-Holland bij aan de doelstellingen om alle infrastructuur en het openbaar vervoer energieneutraal te maken.