Belastingvoordeel voor monumenten blijft voorlopig bestaan

De fiscale aftrek voor particuliere monumenten blijft in ieder geval nog een jaar bestaan. De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wilde dat belastingvoordeel aanvankelijk afschaffen, maar ziet daar voorlopig van af. De VVD in Zuid-Holland is daar blij mee, maar blijft alert.

VVD-Statenlid Marijke van Dobben de Bruijn: “In Zuid-Holland besteden we veel aandacht aan het behouden van ons mooie erfgoed door er een nieuwe bestemming voor te vinden. Zonder de inzet van veel particuliere eigenaren is dat niet mogelijk. Samen met vrijwilligers behoeden zij onze monumenten voor verval. Het onderhoud van het erfgoed kost die bevlogen eigenaren veel geld. Zij hebben dat belastingvoordeel dus hard nodig.”

De VVD in Zuid-Holland hoopt dat er na volgend jaar een definitieve oplossing komt. De Zuid-Hollandse gedeputeerde van Cultuur gaat het onderwerp in het interprovinciaal overleg (IPO) aan de orde stellen om dat voor elkaar te krijgen. De VVD zal de stappen van de minister en de gedeputeerde scherp volgen. Van Dobben de Bruijn: “De minister hoopte 25 miljoen euro te besparen, maar de schade aan ons erfgoed zou veel groter zijn. Dat mogen we niet laten gebeuren.”