Opkomen voor de belangen van onze inwoners in Zederik en Leerdam!

De Zuid-Hollandse gemeenten Leerdam en Zederik zijn al langere tijd in gesprek met het Utrechtse Vianen om mogelijk één gemeente te vormen. De VVD in Zuid-Holland heeft hiervoor altijd opengestaan, want provinciegrenzen mogen samenwerking niet in de weg zitten. Maar de belangen van onze Zuid-Hollandse inwoners in Zederik en Leerdam mogen daarbij niet vergeten worden. En dat lijkt nu wel te gebeuren.

Wat weten de inwoners van Zederik en Leerdam?

In Provinciale Staten van Utrecht zijn vragen gesteld over gerechtelijke claims  tegen de gemeente Vianen. Die claims zouden de financiële positie van de toekomstige gemeente  en haar inwoners nadelig beïnvloeden. Het antwoord van het Utrechtse college was weinig informatief en niet geruststellend.

Ook het herindelingsvoorstel Utrecht was teleurstellend.  De zorgvuldige onderzoeken door de provincie Zuid-Holland en de heldere informatie uit de regio’s ontbraken in het voorstel. In die onderzoeken werden nu juist de nadelige gevolgen van een vertrek naar Utrecht voor de inwoners van Zederik en Leerdam blootgelegd.

Provinciale Staten van Zuid-Holland komen op voor hun inwoners

Het magere voorstel van Utrecht was voor de VVD Zuid-Holland reden om onze zorg uit te spreken en vragen te stellen aan het Zuid-Hollandse college. Wij kregen daarbij de steun van veel andere partijen. Onze inwoners hebben namelijk het recht om te weten wat hen te wachten staat bij een vertrek naar de provincie Utrecht.

Hier vindt u het persbericht over de Statenvragen van deVVD Zuid-Holland