'De boer op': praten over fosfaatreductie en schade door ganzen

In een serie werkbezoeken met de naam ‘De boer op’ wil de VVD-Statenfractie met boeren in gesprek gaan over actuele thema’s als duurzaamheid, dierenwelzijn en winstgevendheid. Op die manier hoopt de fractie de kloof tussen landbouw en politiek te verkleinen. Het eerste bezoek, aan het biologische Jersey melkveebedrijf van Piet Breen in Goedereede, was zeer geslaagd.

Het gloednieuwe bedrijf levert melk aan een specifieke markt: van de biologische Jerseymelk wordt kaas en ijs gemaakt. De prachtige koeien leven vooral van ruwvoer, ze grazen op de weilanden rond de boerderij en in een verderop gelegen natuurgebied. Met zijn jonge bedrijf loopt Breen tegen twee grote financiële problemen aan: fosfaatreductie en schade door ganzen.

Schade

Hoewel hij biologisch boert, ruim in zijn grond zit en geen mestprobleem heeft, moet Breen volgens het fosfaatreductieplan 70 koeien opruimen of een stevige boete betalen. VVD-Europarlementariër Jan Huitema: “Het doel moet leidend zijn en niet de maatregel. Er wordt alleen gekeken hoeveel mest er wordt geproduceerd. Andere relevante factoren worden niet meegenomen. Dat voelt onrechtvaardig.”

Ook schade door zomerganzen kost Breen veel geld. Het is schade die niet meer wordt vergoed in Zuid-Holland, tot ontevredenheid van de VVD. Statenlid Mirjam Nelisse: “We zadelen boeren op met een probleem dat door de politiek is veroorzaakt. Dat moeten we bespreekbaar maken in Provinciale Staten.”

Boeren mogen alle middelen inzetten om ganzen te bestrijden, maar het zijn er zo veel dat er geen beginnen aan is. Nelisse: “De schade is enorm en het is een heel groot probleem dat het niet meer wordt vergoed. Dit werkbezoek bevestigt dat nog maar eens.”

Volgende bezoeken

Nelisse hoopt dat boeren door de werkbezoeken eerder naar politici stappen als ze tegen een probleem aan lopen. De volgende twee bezoeken zijn al gepland:

Vrijdag 26 mei 2017: De boer op...met het veenweiden innovatie centrum

Presentatie en excursie over de onderzoeken op het Veenweiden Innovatie Centrum. In verband met een maximum aantal deelnemers graag aanmelden via deze link.

Vrijdag 9 juni 2017: De boer op...met quinoa en patrijsakkerranden (fam. de Geus)

Hier staat de teelt van quinoa en het Agrarisch Natuur- en Landschapsbeheer (ANLb) centraal. Aanmelden kan alvast via deze link