VVD wil snel internet in hele provincie

De VVD in Zuid-Holland neemt het initiatief om overal in de provincie snel internet mogelijk te maken. Op dit moment hebben te veel inwoners een te trage verbinding. Soms is er zelfs helemaal geen bereik. Het gaat dan vooral om het platteland, maar ook in de steden zijn er zwakke plekken. De VVD wil dat de provincie in actie komt.

“De overheid eist dat mensen allerlei zaken digitaal regelen met DigiD, maar diezelfde overheid garandeert geen toegang tot internet. Dat is raar”, vindt VVD-Statenlid Marijke van Dobben de Bruijn. “Geen bereik is voor veel mensen een dagelijkse ergernis. Maar erger nog: kinderen op het platteland raken achterop bij leeftijdsgenootjes die wel een snelle internetverbinding hebben.”

De VVD heeft onderzoek gedaan naar initiatieven van een aantal andere provincies en gemeenten om de internetsnelheid te verbeteren. “De aanpak van de provincie Drenthe lijkt ons verreweg de beste en de goedkoopste oplossing”, zegt VVD-Statenlid Frits Paymans. “Daar hebben vrijwilligers een bedrijf opgericht dat toeziet op de aanleg van een glasvezelkabelnetwerk. De provincie Drenthe heeft voor de aanleg een lening van 9 miljoen euro verstrekt. De deelnemers betalen dat terug via een maandelijkse toeslag van 11 euro op hun normale internetabonnement.”

Mensen in Drenthe bepalen zelf of ze meedoen. Ze kunnen ook later instappen. Het aantal deelnemers is al ver boven verwachting. De VVD-fractie vraagt nu aan het college in Zuid-Holland om een plan te maken op basis van de Drentse aanpak.

Heeft u een trage verbinding of helemaal geen bereik? Of kent u iemand die hiermee te maken heeft? Vul dan hier uw gegevens in en help ons de probleemgebieden in Zuid-Holland in kaart te brengen.