Hoe een verouderd industriegebied een kansrijk woon-werkgebied wordt

De VVD-Statenfractie bracht onlangs een bezoek aan De Binckhorst, een zeer bijzondere plek in Den Haag. Hier weet de gemeente namelijk een verouderd industriegebied te transformeren in een duurzame en kansrijke locatie om te wonen en te werken.

“Dit is een uniek en innovatief project”, zegt VVD-Statenlid Marcel Ludema enthousiast. “Industrie, bedrijven en kantoren komen hier straks samen met allerlei woonvoorzieningen. Bedrijven en inwoners die de uitdaging aandurven krijgen hier volop kansen zich te ontplooien.”

De Binckhorst ligt vlak bij het centrum van Den Haag, is uitstekend bereikbaar met zowel de auto als het openbaar vervoer en beschikt bovendien over verschillende havens. “Daardoor heeft dit gebied een enorme potentie”, zegt VVD-fractievoorzitter Tiemen Brill. “Men werkt hier volgens de liberale gedachte van de nieuwe Omgevingswet. Dat merk je meteen!”

De VVD’ers kregen een rondleiding langs de belangrijkste ontwikkelingen. Ze zagen onder andere de werkzaamheden aan de Rotterdamsebaan, die De Binckhorst nog beter bereikbaar moet maken met de auto. In het prachtige Capriole Café, waar een koffiebrander en een restaurant gevestigd zijn, werd het bezoek afgesloten.