Een Rotterdams familiebedrijf met 4000 medewerkers over de hele wereld

Ruim 4000 medewerkers, een omzet van 1,5 miljard euro en toch gewoon een Rotterdams familiebedrijf. Van Oord bouwt windmolenparken en pijpleidingen, beschermt kusten, wint land aan en onderhoudt havens en vaarwegen. Overal ter wereld. Meer dan genoeg reden voor de VVD-Statenfractie om dit bijzondere Zuid-Hollandse bedrijf te bezoeken.

Waterveiligheid en duurzaamheid stonden als gespreksonderwerpen op de agenda. Naast de klimaatdoelen die Nederland zich heeft gesteld, moeten zeeschepen 50% minder CO2 uitstoten in 2050. “Daarom zijn we al vroegtijdig begonnen met alternatieve brandstoffen, zoals LNG”, vertelt Ronald Schinagl van Van Oord. “We hebben in Nederland als eerste waterbouwer een kraanschip op LNG in gebruik genomen. Bij de bouw van nieuwe schepen letten wij heel scherp op duurzaamheid. Momenteel bouwen we de eerste sleephopperzuigers op LNG.”

De honderden miljoenen die het bedrijf in die nieuwe schepen investeert, komt deels weer terecht in de Zuid-Hollandse economie. Ronald Schinagl: “Wij werken nauw samen met andere bedrijven in de keten, zodat Nederland wereldwijd leidend blijft op het gebied van deltatechnologie.”

Van Oord deed een succesvolle oproep aan de politici om een integraal plan voor de Noordzee te ontwikkelen, voor de komende 50 of 100 jaar. De fractie raakte daardoor geïnspireerd. Fractievoorzitter Tiemen Brill: “Dit is de reden dat wij graag de provincie in trekken voor werkbezoeken. Het levert inzichten op waar wij echt iets mee kunnen.”