Echte visie op toekomst van de kust ontbreekt nog

De provincie Zuid-Holland is druk bezig met de toekomst van onze kust. Met een campagne, onderzoeken en een geslaagde Kustdag haalde het bestuur suggesties van inwoners op. De VVD-Statenfractie is nieuwsgierig naar de resultaten daarvan en verwacht binnenkort een plan met een echte visie op de kust.

“Want daar ontbreekt het nog wel een beetje aan”, zegt VVD-Statenlid Laurine Bonnewits. “Het gaat tot nu toe veel over recreatiewoningen en fietspaden. Dat is belangrijk, maar ik mis het grotere geheel. Onze kust is namelijk multifunctioneel. Veiligheid, zoetwatervoorziening, recreatie, natuur en economie spelen allemaal een rol. Een idee over dat totaalplaatje zie ik voorlopig nog niet terug.”

Bonnewits benadrukt daarbij nog maar eens de aandacht die uit moet gaan naar veiligheid. “Het klimaat verandert en we moeten rekening houden met extreme scenario’s. We weten allemaal dat de zeespiegel stijgt, maar we krijgen waarschijnlijk ook vaker te maken met stormen. Daar moeten we ons op voorbereiden. Dat lukt het beste als we een duidelijk idee hebben waar we met onze kust naartoe willen.”