VVD wil dat schepen stoppen met lozen van giftige gassen in de lucht

Varend ontgassen: sinds 2015 is het verboden in Zuid-Holland, maar in de praktijk gebeurt het nog steeds, vooral in Rijnmond en de Krimpenerwaard. De VVD wil nu dat schepen definitief stoppen met het lozen van de soms giftige gassen in de lucht.

“Ontgassen is noodzakelijk voor schepen”, legt VVD-Statenlid Ben de Vries uit. “Nadat ze een lading hebben gelost, blijven er restdampen over. Die moeten ze verwijderen voor ze de volgende lading aan boord halen. Wij willen alleen niet dat dat in de open lucht gebeurt. Daarom heeft de provincie het verboden.”

Er bestaan speciale ontgassingsinstallaties die de schepen aan de wal kunnen gebruiken. De Vries: “Maar daarvan zijn er in Zuid-Holland te weinig. Dat is niet redelijk ten opzichte van de schippers. Bovendien weten ze dat de pakkans klein is als ze toch varend ontgassen. Rijkswaterstaat moet ze op heterdaad betrappen en dat is erg moeilijk.”

De VVD-fracties in Rotterdam, de Krimpenerwaard, de provincie Zuid-Holland en het Europees Parlement slaan de handen nu ineen om het probleem op te lossen. De Vries: “Het liefst zien wij een internationaal verbod op varend ontgassen, maar dat kost tijd. We willen het nu in ieder geval in Zuid-Holland goed regelen. Dat betekent op logische plekken meer ontgassingsinstallaties aanleggen en onderzoeken wat de meest effectieve manier is om het verbod te handhaven.”

VVD-kandidaat Jeannette Baljeu bracht onlangs met raadslid Marco Oudshoorn en waterschapskandidaat Cor Habben Jansen een bezoek aan Lekkerkerk om met bewoners te praten. “Zij maken zich grote zorgen over hun gezondheid en het milieu”, zegt Baljeu. “Dat begrijp ik heel goed. Voor hen willen we het gaan oplossen!”