VVD vraagt door over bereikbaarheid Keukenhof

De VVD Zuid-Holland is nog niet overtuigd door de antwoorden van de provincie over de bereikbaarheid van de Keukenhof. Het college lijkt te suggereren dat het allemaal wel meevalt, terwijl het afgelopen seizoen heeft laten zien dat er grote problemen zijn.

“Het gaat best goed zo. Dat is wat de antwoorden suggereren”, zegt VVD-Statenlid Frederik Zevenbergen. “Terwijl we overal hebben kunnen zien, horen en lezen dat het met de paasdagen chaos was. Dat wordt de komende jaren niet vanzelf beter.”

Zevenbergen wijst erop dat er innovatieve manieren zijn om de bereikbaarheid te verbeteren. “Mensen hoeven niet per se met de auto naar de Keukenhof. De provincie zou bezoekers bijvoorbeeld ook met pendelbussen kunnen vervoeren vanaf tijdelijke transferpunten.”

Het college heeft wel toegezegd heropening van station Lisse op de agenda te zetten bij de NS en ProRail, maar lijkt daar weinig optimistisch over. VVD-Statenlid Rense Weide ziet wel degelijk kansen: “Station Almere Strand ging vanwege de Libelle Zomerweek voor slechts zes dagen open. Later is er een paar honderd meter verderop een permanent station gekomen. Waar een wil is, is een weg.”

Weide wil dat de provincie samen met Lisse en de andere Bollenstreek-gemeenten onderzoekt of station Lisse definitief heropend kan worden. “Dan hebben we zwart op wit wat de kansen en kosten zijn, en kan de provincie met die informatie naar NS en ProRail stappen. Tegelijkertijd kunnen we dan onderzoeken of tijdelijke opening in het Keukenhof-seizoen een optie is.”