VVD bezorgd over beveiliging cruciale IT-systemen

De VVD wil weten of de IT-systemen van vitale infrastructuur in Zuid-Holland wel voldoende beveiligd zijn. Uit onderzoek van de Universiteit Twente blijkt dat er in heel Nederland grote problemen zijn met de beveiliging van industriële IT-omgevingen. Dat kan zeer ernstige gevolgen hebben.

“Je moet er niet aan denken wat er kan gebeuren als kwaadwillende hackers een energiecentrale of de drinkwatervoorziening aanvallen”, zegt VVD-Statenlid Frederik Zevenbergen. “Ook in Zuid-Holland hebben we heel veel systemen op afstand bedienbaar gemaakt. Alle sluizen en bruggen bijvoorbeeld. Ik wil weten of de beveiliging in onze provincie wel op orde is.”

De VVD heeft het college gevraagd wanneer de laatste veiligheidsscan van de IT-systemen was en of in het verleden geconstateerde gebreken zijn verholpen. Zevenbergen: “Als er nog steeds problemen zijn, dan moeten die zo snel mogelijk worden opgelost. De provincie kan daarbij ook de hulp inroepen van het Nationaal Cyber Security Centrum. Veiligheid moet de hoogste prioriteit hebben. We mogen niet onderschatten hoe groot de risico’s van cyberaanvallen zijn.”