VVD bezoekt grootste werkgevers van Rijswijk

Rijswijk is de snelst groeiende gemeente van Zuid-Holland, vertelt burgemeester Michel Bezuijen trots bij het bezoek van de VVD-Statenfractie. Er gebeurt van alles in de stad tussen Den Haag en Delft en die dynamiek wilde de fractie graag ervaren. De VVD’ers worden gastvrij ontvangen door de twee grootste werkgevers van Rijswijk: reisorganisatie TUI en het Europees Octrooibureau EOB.

“Wij proberen van TUI het mooiste merk van Nederland te maken”, zegt manager Facilitaire Zaken Christel van de Reijt. “Voor onze klanten, maar zeker ook voor onze medewerkers.” Het hoofdkantoor in Rijswijk is flink verbouwd om zo aantrekkelijk mogelijk te zijn voor de mensen die er werken. “Je moet ervoor zorgen dat je boeiend blijft als werkgever. Wij zijn daar voortdurend mee bezig. Van gratis bruiswater tot internationale kansen.”

Hoofd Marketing Frans Leenaars beschrijft de verschuivingen in de manier waarop mensen hun reis boeken. De smartphone wordt steeds belangrijker, maar de reisbureaus zijn zeker niet uitgestorven. Vooral mensen die geen tijd hebben om het enorme aanbod online uit te zoeken, besteden dat graag aan het reisbureau uit. “Maar hoe mensen ook boeken, voor ons blijft het doel hetzelfde: hun verwachtingen overtreffen.”

Briljante ideeën

Het Europees Octrooibureau liet in Rijswijk een imposant nieuw hoofdkantoor van 27 verdiepingen bouwen. Het gebouw wordt gekenmerkt door heel veel glas en biedt plaats aan bijna tweeduizend medewerkers. “Het is nog niet helemaal af”, zegt Project Manager Stéphane Lefèbvre. “Pas als het bassin gevuld is met water, komt het gebouw volledig tot zijn recht.” De bedoeling is dat het dan uit het water verrijst waarin het zichzelf weerspiegelt.

Lefèbvre benadrukt dat er geen cent belastinggeld naar het EOB gaat, wat tevreden reacties van de VVD-politici oplevert. “Wij zijn niet afhankelijk van de Europese Unie. Ons inkomen komt volledig van mensen die een octrooi willen verkrijgen voor een uitvinding. Dat is ons werk: bepalen of jij echt iets nieuws en vindingrijks hebt uitgevonden. Als dat zo is, kun je met een octrooi bescherming krijgen.”

Wie een briljant idee heeft, moet één ding volgens Lefebvre vooral doen: “Zwijgen en een beroep doen op een octrooigemachtigde! Want alleen wie het eerst bij ons komt met een goed beschreven idee, heeft kans een octrooi te krijgen.”

Onder de indruk

VVD-Statenlid René van Hemert was acht jaar lang wethouder in Rijswijk. Hij wilde zijn nieuwe collega’s graag laten zien wat er allemaal in zijn woonplaats gebeurt. “De fractie was duidelijk onder de indruk van de bijzondere bedrijven die we hier hebben. Mijn missie is geslaagd.”