Snelle hulp uit Zuid-Holland voorkomt financiële problemen gemeenten

Eén op de vier gemeenten in Zuid-Holland heeft financiële zorgen en voor veel andere gemeenten liggen die op korte termijn op de loer. Op initiatief van de VVD steekt de provincie nu de helpende hand toe vóór het echt misgaat.

“Als een gemeente langdurig financiële tekorten heeft, dan komt de provincie al in actie”, zegt VVD-Statenlid Frederik Zevenbergen. “Maar dat is achteraf en bovendien vaak pijnlijk. Wij willen op een eerder moment hulp bieden, om juist te voorkomen dat gemeenten in de problemen raken.”

VVD-gedeputeerde Floor Vermeulen liet na vragen van de VVD-fractie een onafhankelijke ‘quick scan’ uitvoeren naar de financiële positie van Zuid-Hollandse gemeenten. Vermeulen: “Daaruit blijkt dat veel gemeenten de afgelopen jaren de begroting maar net op orde konden krijgen. Daarvoor hadden ze bezuinigingen, hogere belastingen en hun reserves nodig. Bovendien profiteerden ze van de gunstige economie.”

Door de coronacrisis zijn de perspectieven ook voor gemeenten een stuk somberder geworden. Zevenbergen: “Het is heel goed dat we nu weten voor welke gemeenten zwaar weer dreigt. Zo kunnen we gericht ondersteuning bieden en veel ellende voorkomen.”

In het voorjaar trok het kabinet al 777 miljoen uit om gemeenten te helpen in de coronacrisis. Onder andere de provincie Zuid-Holland had daar toen in Den Haag voor gepleit.