VVD pakt slechte bereikbaarheid Duin- en Bollenstreek aan

VVD-gedeputeerde Floor Vermeulen heeft van Provinciale Staten brede steun gekregen voor zijn plan om de bereikbaarheid van de Duin- en Bollenstreek aan te pakken. De VVD is daar bijzonder blij mee, want vooral de verbindingen in het noordelijke deel van de regio baren de fractie grote zorgen.

“Goede oost-westverbindingen zijn er niet en de noord-zuidverbindingen eindigen in woonwijken en zorgen voor overlast”, zegt VVD-fractievoorzitter Erwin Hoogland. “Vaak wordt naar de Keukenhof gewezen, maar ook buiten de bloemendrukte sta je met de auto vaker stil dan dat je door kunt rijden. Snelfietspaden ontbreken en ook het openbaar vervoer is niet goed genoeg.”

Er was de afgelopen jaren tegenslag bij de plannen om de problemen aan te pakken. Zo trok Noord-Holland zich terug uit het gemeenschappelijke project. Hoogland: “Maar dat is geen reden om bij de pakken neer te gaan zitten. Onze inwoners en mkb’ers mogen erop rekenen dat wij er alles aan doen om de bereikbaarheid te verbeteren.”

Voor het aanleggen van wegen is de noordelijke Duin- en Bollenstreek een lastige regio, met de spoorlijn, de Leidsevaart en de Ringvaart. Toch is Hoogland optimistisch over de mogelijkheden. “De technologie staat niet stil en de maatschappij verandert. We digitaliseren, we werken meer thuis, we hebben nieuwe bouwtechnieken en nieuwe brandstoffen. Er is dus volop ruimte om te innoveren en te experimenteren. We zullen erin slagen creatieve oplossingen te bedenken.”