Overbodige regeltjes mogen nieuwe toekomst voor erfgoed niet frustreren

Het belang van cultureel erfgoed lijkt definitief te zijn doorgedrongen en dat is een goede zaak. Het nieuwe kabinet trekt 325 miljoen euro uit voor de restauratie van monumenten. Zuid-Holland zal proberen daar een stevig deel van te krijgen. Zelf heeft de provincie onlangs 2,8 miljoen euro extra opzij gezet voor restauratie. Dat kan, want door degelijk financieel beleid heeft de provincie veel geld over.

“Dat is heel mooi, maar restauratie heeft alleen zin als er vervolgens een nieuwe bestemming voor het erfgoed wordt gevonden”, zegt VVD-Statenlid Marijke van Dobben de Bruijn. “Als het zonder doel in het landschap blijft staan, wordt het weer niet onderhouden. Dan kunnen we over een x-aantal jaar weer gaan restaureren.”

De VVD hamert daarom al heel lang op het vinden van nieuwe bestemmingen. “Als erfgoed gebruikt wordt als woning of zorginstelling, of als bedrijven zich erin vestigen, dan houdt het een plaats in de gemeenschap. Alleen op die manier weten we zeker dat het in de toekomst onderhouden wordt”, zegt Van Dobben de Bruijn. “Het probleem is echter dat het in de praktijk heel veel tijd en energie kost om alle procedures te doorlopen en alle vergunningen rond te krijgen. Daardoor haken initiatiefnemers af.”

Van Dobben de Bruijn heeft daarom een aantal moties ingediend die moeten helpen belemmeringen weg te nemen. Ze kreeg daarvoor steun van Provinciale Staten. “We gaan echt aan de slag om trajecten te versnellen. De provincie gaat dat bovendien in de gemeenten agenderen. Ons erfgoed mag niet ten onder gaan aan overbodige regeltjes.”