Gevaarlijke stoffen moeten weg uit het drinkwater

Chemiebedrijf Chemours heeft de uitstoot van giftige stoffen enorm teruggebracht, maar nog niet naar nul. Dat is de belangrijkste conclusie van de VVD na een hoorzitting van Provinciale Staten over de ophef die was ontstaan over het bedrijf.

Chemours kwam in opspraak doordat de giftige stoffen GenX en PFOA in het drinkwater terecht waren gekomen. “Daar horen die stoffen niet thuis, punt”, zegt VVD-Statenlid Ben de Vries. “Alle betrokken instanties moeten er dus alles aan doen om ze uit het milieu te verwijderen en ze er nooit meer terug te laten komen.”

Tijdens de hoorzitting kregen de Statenleden de opvattingen te horen van diverse partijen, waaronder de milieudienst, waterleidingbedrijven, Chemours zelf en toxicoloog prof. dr. De Boer van de VU.

De Vries: “Professor De Boer vertelde dat er iedere week zestig nieuwe stoffen worden ontwikkeld, waarvan we niet weten of ze op termijn gevaarlijk zijn voor mens of dier. Dat laat wel zien hoe groot deze problematiek is. De provincie kan dat niet alleen oplossen, hiervoor zijn eerder Europese regels nodig. De provincie moet vervolgens controleren en handhaven.”