VVD wil goede en betaalbare woningen voor álle inwoners Zuid-Holland

Het klinkt zo logisch: goede en betaalbare woningen voor alle inwoners van de provincie en niet alleen voor een bepaalde groep. Toch moet de VVD daar iedere keer weer voor vechten in Provinciale Staten. Linkse partijen lijken namelijk alleen oog te hebben voor sociale huurwoningen.

Dat bleek opnieuw bij de behandeling van de woonplannen van de regio Rotterdam. De regio wil in de periode 2017-2020 ruim 20.000 woningen bouwen en ruim 3.000 woningen slopen. “Er zullen vooral sociale huurwoningen worden gesloopt. Daarom gingen de linkse partijen onder aanvoering van de PVV flink tekeer”, zegt VVD-Statenlid Masoumah Hosseini. “Terwijl er bijna 4.000 sociale woningen worden bijgebouwd. In de praktijk komen er dus juist sociale woningen bij.”

De PVV-motie om de Rotterdamse plannen af te keuren haalde het niet. “Dat is maar goed ook, want er zijn ook andere mensen die een huis zoeken”, zegt Hosseini. “Gezinnen die ruimer willen gaan wonen. Ouderen die juist kleiner willen gaan wonen. Jongeren die het huis uit willen. Veel mensen hebben moeite om een geschikte koop- of huurwoning te vinden. Het is dus heel goed dat Rotterdam ook voor hen gaat bouwen.”

De VVD pleit dus voor een evenwichtig woningaanbod, dat gebaseerd wordt op de behoefte van de inwoners. Vanuit die insteek, dus het belang van álle Zuid-Hollanders, moet de provincie bekijken of de woonplannen van de regio’s in orde zijn. Hosseini: “De woningmarkt raakt oververhit. We moeten in hoog tempo op de juiste plaatsen de juiste woningen bouwen. Maar dat betekent ook dat de provincie dwars moet gaan liggen als bepaalde regio’s meer woningen willen bouwen dan nodig is. Extra bouwen op plaatsen waar mensen niet willen wonen, heeft namelijk geen enkele zin.”