De kleinste zelfstandige mbo-vakschool van Nederland staat in Leiden

Nederland heeft een groeiende behoefte aan technisch geschoold personeel. Een belangrijk deel daarvan wordt opgeleid in het hart van Zuid-Holland. De Leidse instrumentmakers School (LiS) is de kleinste zelfstandige mbo-vakschool van ons land.

“En we willen graag zelfstandig blijven”, benadrukte directeur Dick Harms tijdens het werkbezoek van de VVD-Statenfractie. “Wij willen geen onderdeel worden van een grotere organisatie en dat is gelukkig ook niet nodig. We hebben nu 300 leerlingen en verwachten er binnen twee jaar 375 te hebben. De meeste studenten van de LiS vinden probleemloos een baan of studeren door.”

De LiS biedt opleidingen aan in de precisietechniek. Leerlingen bedenken, ontwerpen en bouwen heel nauwkeurige instrumenten van bijvoorbeeld metaal, kunststof en glas. Directeur Harms toonde zich zeer geïnteresseerd in de moties die VVD-Statenlid Marcel Ludema heeft ingediend over de oprichting van een energiecampus in Zuid-Holland en het beter afstemmen van techniekopleidingen op de wens van het bedrijfsleven.

Ludema was op zijn beurt onder de indruk van hetgeen hij in Leiden zag: “Scholen als de LiS zijn onmisbaar. Het is zo mooi om te zien hoe jonge mensen een vak leren. Nederland heeft deze jongens en meisjes ontzettend hard nodig. En zij kunnen er zelf straks goed geld mee verdienen.”