VVD wil minder wateroverlast bij stortbuien

De provincie Zuid-Holland gaat een plan maken om de overlast bij hevige stortbuien zo veel mogelijk te beperken. De VVD-Statenfractie had daar om gevraagd.

“Zuid-Holland heeft regelmatig last van zware buien. Vooral buien die zich niet verplaatsen kunnen voor enorme overlast zorgen”, zegt VVD-Statenlid Frits Paymans. “Ondergelopen straten en tunnels zijn vervelend voor het verkeer, maar ze kunnen bovendien gevaarlijk zijn.”

Paymans wil daarom dat de provincie voorstellen gaat doen om de problemen te beperken. “Er zal altijd overlast zijn bij dit soort buien, dat is onvermijdelijk. Maar we kunnen wel dingen aanpassen om goed voorbereid te zijn.” Het college gaat nu inventariseren hoe vaak stortbuien de afgelopen tien jaar zijn voorgekomen en hoe groot de overlast op verschillende plaatsen in de provincie was.

Daarnaast gaan de gedeputeerden met gemeenten en waterschappen in gesprek over manieren om het overtollige water zo snel mogelijk op te vangen. Paymans: “Op sommige plaatsen ligt er zo veel steen en zo weinig groen dat de grond het water met geen mogelijkheid kan absorberen. Als we daar iets aan doen, voorkomen we een hoop ellende.”