VVD Zuid-Holland wil provinciale mkb-toets

Mkb’ers moeten kunnen vertellen of nieuwe regels in de praktijk werkbaar zijn, vóór ze worden ingevoerd. De VVD-Statenfractie wil dat Zuid-Holland een zogenaamde ‘mkb-toets’ krijgt, zodat ondernemers in een vroeg stadium bij regelgeving worden betrokken.

“De mkb-toets staat al in het regeerakkoord”, zegt VVD-Statenlid Laurine Bonnewits. “Landelijk wordt het dus geregeld. Maar ondernemers hebben niet alleen met landelijke wetten te maken, maar ook met regels die door de provincie of de gemeente worden opgelegd. Daarom willen we ook de Zuid-Hollandse regels toetsen.”

Bonnewits is ervan overtuigd dat regels beter worden als ondernemers erover kunnen meepraten. “Mkb’ers kunnen inschatten wat de gevolgen van een regel zijn. Zij zien bijvoorbeeld dat ze er een enorme administratie bij krijgen, terwijl dat helemaal niet de bedoeling van de provincie was. Het is beter dat ze daarvoor kunnen waarschuwen als de regel nog ontworpen wordt. Als hij eenmaal is ingevoerd, is terugdraaien veel lastiger.”

De VVD vraagt het provinciebestuur om samen met ondernemersverenigingen te bekijken hoe de toets in Zuid-Holland kan worden ingevoerd.