Wie leidt al die schepen vlot en veilig de haven in?

De haven van Rotterdam is een van de grote economische motoren van ons land. Elke dag is het een komen en gaan van gigantische schepen. Al die schepen moeten natuurlijk zonder ongelukken en zonder al te veel vertraging Rotterdam in en uit komen. Daarop ziet de Verkeerscentrale van het Havenbedrijf vanuit Rotterdam en Hoek van Holland toe. De VVD-Statenfractie bezocht onlangs de vestiging in Rotterdam.

In de Botlek, aan de beroemde Oude Maasweg, zit het hypermoderne gebouw van de Verkeerscentrale. Met uitzicht op binnenvarende schepen, al is door het raam slechts een klein gedeelte te zien. De medewerkers maken vooral gebruik van de radar en andere technologie. “Aan ons de taak om de schepen zo snel mogelijk op hun plaats terecht te laten komen zonder dat ze met elkaar in aanvaring komen”, zo vat senior VTS-operator Arjen van Herpen het ingewikkelde werk eenvoudig samen. “Wij kunnen alle schepen zien, of ze nu een transponder aan boord hebben of niet. En als we het niet vertrouwen, kunnen we er een patrouilleboot op afsturen.”

Het werk van de Verkeerscentrale begint al als de schepen op 57 kilometer van de haven zijn. Het havengebied is in elf sectoren opgedeeld, zodat iedere operator een overzichtelijk deel kan aansturen. “Er komt een lang opleidingstraject bij kijken”, zegt Van Herpen. “En een van de eisen is dat je zelf ook een aantal jaren hebt gevaren. Anders weet je niet hoe het er op een schip aan toegaat.”

VVD-fractievoorzitter Tiemen Brill toonde zich na afloop van het bezoek aan de werkvloer onder de indruk: “Als je de hoeveelheid schepen op die schermen ziet, dan lijkt het een wonder dat het vrijwel altijd goed gaat. Maar dat hebben we te danken aan de enorme professionaliteit van de mensen die hier werken. Zij spelen een grote rol in het succes van de Rotterdamse haven.”