Ruimte voor recreatie

Jaarlijks ontvangt Zuid-Holland bijna 3 miljoen hotelgasten. Zij moeten volop van onze mooie provincie kunnen genieten. De VVD in Zuid-Holland wil ondernemers in de recreatieve sector daarom letterlijk en figuurlijk de ruimte geven.

Die boodschap bracht Statenlid Laurine Bonnewits naar het Hollandia Netwerk Evenement van de Stichting Promotie Recreatie en Toerisme (PReT). “Bij elke belangrijke beslissing over dit onderwerp moeten we samenwerken met alle betrokken partijen. Dus met natuurorganisaties en boeren, maar óók met de recreatiesector.”

De VVD wil waardevolle landschappen als het Groene Hart en de duinen beschermen. Tegelijkertijd moeten natuurgebieden zo veel mogelijk toegankelijk zijn. Bonnewits: “Wandelaars, fietsers en ruiters moeten vrij en veilig de natuur kunnen bewonderen.”

Bonnewits vertelde verder dat de VVD waterrecreatie wil bevorderen. “Zuid-Holland heeft bijna net zo veel recreatief water als Friesland. Dat biedt kansen en die moeten we veel meer benutten. De aanleg van de waterverbinding van de Rotte naar de Oude Rijn is een mooi voorbeeld. Zo zouden we het vaker moeten doen.”

De VVD wil ook dat de provincie flexibeler omgaat met vakantieparken. Bonnewits: “Nu worden plannen van ondernemers nog te vaak gedwarsboomd doordat de provincie heel streng naar de regels kijkt. Ik wil dat we juist luisteren naar ondernemers en met ze meedenken.”