Gouda: het perfecte laboratorium voor de mobiliteit van de toekomst

De manier waarop we ons verplaatsen verandert voortdurend. De mens is altijd op zoek naar vervoer dat sneller, veiliger en efficiënter is, en dat bovendien past bij de andere ontwikkelingen van de toekomst. Maar die nieuwe manieren van vervoer moeten natuurlijk wel eerst uitgeprobeerd worden.

Als het aan de VVD in Zuid-Holland ligt, wordt Gouda samen met zijn directe omgeving het ‘mobility lab’ van de provincie. Fractievoorzitter Erwin Hoogland: “Als we een serieuze stap naar de toekomst willen maken, moeten we durven experimenteren. En dan niet op te kleine schaal, maar meteen goed. De regio Gouda is het perfecte laboratorium voor nieuwe vormen en toepassingen van bereikbaarheid.”

Gouda en de omliggende gemeenten (Bodegraven-Reeuwijk, Zuidplas, Waddinxveen en Krimpenerwaard) zijn volgens Hoogland namelijk Zuid-Holland (of zelfs Nederland) in het klein: “Een grote stad met een historische stadskern, omringd door kleinere kernen in een omgeving vol landbouw en natuur. Allemaal met hun eigen uitdagingen op het gebied van bereikbaarheid.”

De VVD-fractie sprak onlangs over de mobiliteit van de toekomst met TNO, de Fietsersbond, VNO-NCW, het Groene Hart Ziekenhuis, Rover, Arriva en de Regionale Ambulancevoorziening. Op de agenda stonden onder meer verkeersluwe centra, de ontsluiting van woonwijken, betrouwbaar openbaar vervoer en de bereikbaarheid van zorg.

Hoogland: “Het was een uitstekende discussie. Iedereen was het erover eens dat het tijd is om serieus met nieuwe concepten aan de slag te gaan. Want mobiliteit is cruciaal voor wonen, werken en welzijn.”