VVD: zo snel mogelijk woningen bouwen in Valkenburg

© Mariëlle Ernst

Onder druk van de VVD komt een snelle start van de bouw van duizenden woningen op het voormalige vliegveld Valkenburg steeds dichterbij. Donderdag tekenden de betrokken partijen een overeenkomst die daarvoor moet zorgen.

VVD-Statenlid Karima Bouchtaoui is tevreden dat er nu schot zit in de zaak: “De tijd van praten was na 16 jaar echt voorbij. Talloze mensen zitten klem omdat ze geen huis kunnen vinden. Zij kunnen niet aan hun toekomst werken, hun dromen niet waarmaken. Dat kan zo niet langer.”

Gezien de wooncrisis vraagt de VVD zich af of de geplande 5.000 woningen wel voldoende zijn. Bouchtaoui wil daarom dat er in Valkenburg zoveel mogelijk extra woningen worden gebouwd: “Ook in deze regio is de wooncrisis heel groot. Hier is veel werkgelegenheid, dus willen veel mensen hier ook wonen. Zij verdienen de kans op een betaalbare woning.”

De gemeente Katwijk gaat nu onderzoeken of er 600 extra woningen bij kunnen. Bouchtaoui: “Dat is beter dan niks. Maar als meer dan 600 mogelijk is, dan moeten we dat meteen doen. De provincie werkt in deze regio al hard aan bereikbaarheid en een mooie, groene leefomgeving. Ik zou het iedereen gunnen om straks op deze mooie plek in onze provincie te wonen.”