Woningmarkt mag niet vastlopen door vergrijzing

De woningnood in Zuid-Holland is al ontzettend groot. De vergrijzing dreigt ervoor te zorgen dat het in de komende tientallen jaren alleen maar erger wordt. Reden voor de Statenfracties van VVD en 50Plus om binnen de provincie aandacht te vragen voor huisvesting van senioren.

“De cijfers liegen er niet om”, zegt VVD-Statenlid Karima Bouchtaoui. “Volgens het CBS hebben we in Nederland in 2060 maar liefst 8,8 miljoen huishoudens. Dat zijn er een miljoen meer dan nu. Dat komt vooral door de toename van het aantal oudere alleenstaanden. Zij verhuizen vaak liever niet, met als gevolg dat de woningmarkt tot stilstand komt.”

VVD en 50Plus hadden het liefst gezien dat de provincie voortvarend met die problematiek aan de slag zou zijn gegaan, maar er komt nu eerst een brede bijeenkomst met betrokken instellingen. Bouchtaoui: “Het belangrijkste is dat zowel het college als de Staten erkent dat we hier iets mee moeten doen. We hebben demografische data tot onze beschikking. Ik wil dat we die beter benutten.”

Bouchtaoui vindt het van het grootste belang dat iedereen een geschikt en betaalbaar huis kan vinden: “Onze ouderen verdienen een fijne woning met de juiste voorzieningen. Onze jongeren net zo goed. Laten we gemeenten dus aansporen om de woningen te bouwen waar behoefte aan is.”