Floor Vermeulen nieuwe burgemeester van Wageningen

Floor Vermeulen gaat Zuid-Holland verlaten. De VVD-gedeputeerde wordt per 18 juni burgemeester van Wageningen.

De minister van Binnenlandse Zaken moet de voordracht door de gemeenteraad nog formeel goedkeuren. Vermeulen krijgt in Wageningen de voorkeur boven liefst 46 andere kandidaten. Volgens de vertrouwenscommissie is hij ‘een krachtige bestuurder die energie uitstraalt en die met kennis en humor zaken in beweging kan zetten’.

Vermeulen noemt de voordracht een grote eer. “Burgemeester van Wageningen worden is geweldig, tegelijkertijd doet afscheid nemen van de provincie Zuid-Holland natuurlijk ook een beetje pijn. Zeker in deze moeilijke tijd. Maar ik kijk terug op veel waaraan ik mijn bijdrage heb mogen leveren en waaraan anderen verder zullen bouwen.”

Floor Vermeulen was jarenlang het gezicht van de VVD in Zuid-Holland. In 2011, 2015 en 2019 was hij lijsttrekker van de partij bij de provinciale verkiezingen. Sinds 2015 is hij als gedeputeerde onder andere verantwoordelijk voor verkeer en vervoer. Daarvoor was hij acht jaar lang lid van Provinciale Staten, waarvan vijf jaar als fractievoorzitter.

Reacties VVD Zuid-Holland

Fractievoorzitter Erwin Hoogland van de Zuid-Hollandse VVD-Statenfractie stelt dat Wageningen ‘echt een topbestuurder’ als burgemeester krijgt. “Floor is iemand die de klappen van de democratische zweep tot in de finesses beheerst. Voor ons in Zuid-Holland is zijn vertrek een aderlating. Hij heeft ontzettend veel voor onze provincie betekend.”

Collega-gedeputeerde Jeannette Baljeu sluit zich daarbij aan: “Floor brengt in het college van Gedeputeerde Staten zijn jarenlange ervaring mee. Bovendien is hij een verbinder in het college. Dat gaan we missen.”

Voorzitter Christel Mourik van het VVD-regiobestuur: “Floor heeft zich de afgelopen jaren enorm ingezet voor Zuid-Holland en de VVD Zuid-Holland. We zijn trots op zijn bijdrage aan de ontwikkeling van onze provincie én trots dat hij zijn carrière op deze mooie nieuwe plek gaat vervolgen.”

De VVD in Zuid-Holland gaat in de komende maanden op zoek naar een nieuwe gedeputeerde.