Bezoek Jong Talent uit Nieuwkoop

Al enkele jaren worden op initiatief van Burgemeester Frans Buizerd en Griffier Edzard van Holthe te Nieuwkoop cursussen georganiseerd om jong talent inzicht te geven in het functioneren van de democratie en de politiek. Tevens dient de cursus in de vorm van een masterclass als kraamkamer voor de lokale politiek, waar als gevolg van de vergrijzing ernstige behoefte bestaat aan verjonging onder de raadsleden. Naast klassikale bijeenkomsten wordt de kandidaten zoveel mogelijk inzicht gegeven in de praktijk, o.a. door het bijwonen van vergaderingen op lokaal niveau.

Ter afsluiting van de masterclass van 2016 werd op woensdagochtend 9 november een bezoek gebracht aan de Tweede Kamer. Namens provinciale fractie van de VVD ontving in de middag Frits Paymans, gesecondeerd door Laurine Bonnewits, het gezelschap. Na enige uitleg over de plaats en de functie van het midden-bestuur werd de groep rondgeleid door het provinciehuis en kon de lopende begrotingsvergadering van Provinciale Staten worden meebeleefd. In de nazit konden nagenoeg alle vragen en opmerking worden beantwoord en werd de basis gelegd voor het toekomstige netwerk van onze gasten.

Inmiddels zijn enkele oud cursisten en ook nieuwe al actief als raadslid of fractieassistent bij verschillende partijen. Een uitstekend initiatief dat navolging verdient in andere gemeentes.