VVD wil studenten helpen met bushalte in Meerkerk

De VVD in Zuid-Holland wil dat de snelbus tussen Utrecht en Breda ook stopt in Meerkerk. Dat biedt scholieren uit de hele regio de kans om in Breda te gaan studeren, als ze dat willen.

Op dit moment stoppen de bussen tussen Dordrecht en Utrecht en tussen Gorinchem en Utrecht wel in Meerkerk, maar de bus tussen Breda en Utrecht niet. Die stopt nog in Vianen en daarna pas weer in Sleeuwijk.

VVD-Statenlid Rense Weide vindt dat zonde: “Er zijn veel scholieren uit Zederik, Giessenlanden en Molenwaard die eigenlijk in Breda naar het mbo of hbo willen. Zij gaan nu naar Utrecht omdat dat beter bereikbaar is. Ik wil dat niet dat een slechte OV-verbinding hun studiekeuze bepaalt. Deze jongens en meisjes moeten gewoon voor hun favoriete opleiding kunnen kiezen.”

Ook voor het bedrijfsleven is een bushalte aan de rand van de A27 in Meerkerk gunstig, denkt Weide: “Het bedrijventerrein breidt daar nu al uit en er zijn wensen om nog verder te groeien. Deze ondernemers zorgen voor nieuwe banen. Het is belangrijk dat die werkplekken straks goed bereikbaar zijn.”

Weide denkt dat de bushalte momenteel nog ontbreekt omdat er liefst drie provincies bij het traject betrokken zijn: “Dit speelt zich allemaal af op de grens van Zuid-Holland, Utrecht en Noord-Brabant. Dat maakt het voor de bestuurders lastig, maar daar mogen studenten en forenzen natuurlijk niet de dupe van worden.”

De VVD heeft het provinciebestuur gevraagd om direct aan de slag te gaan met de nieuwe bushalte. Weide: “Het zou mooi zijn als vóór 1 maart duidelijk is dat de halte er komt. Dan kunnen scholieren dat laten meewegen bij hun studiekeuze.”

De VVD in Zederik laat weten blij te zijn met de verhoogde inspanningen van de Zuid-Hollandse VVD. Raadslid Thijmen Peter de Wit: “Wij willen graag dat onze inwoners en vooral onze studerende jongeren van een betere verbinding gebruik kunnen maken. Daar knokken wij al jaren voor.”