Kijkje in de keuken bij de afdeling Veiligheid van de RET

Een afvaardiging van de VVD-Statenfractie heeft onlangs een bezoek gebracht aan de afdeling Veiligheid van de RET. De liberalen kregen te zien op welke manieren de Rotterdamse vervoerder werkt aan een veilig openbaar vervoer.

VVD-Statenlid Laurine Bonnewits vindt dat de RET voorop loopt op het gebied van veiligheid: “Er zijn toegangspoortjes bij de stations, op iedere tram gaat een conducteur mee en de verkeersleiding kijkt voortdurend mee met camera’s. Als het nodig is, kan direct contact worden gezocht met de vele boa’s (buitengewoon opsporingsambtenaren, red.) in de trams en metro’s en op de perrons.”

De VVD’ers kregen een instructietraining uit de opleiding tot boa en gingen daarna met een team boa’s de metro in. Bonnewits: “Zelfs met een acteur vond ik het knap ingewikkeld om iemand in de boeien te slaan. Gelukkig is het zelden nodig, want door de vele en goede controles zijn er bijna geen zwartrijders meer in Rotterdam. En als ze er toch zijn, kunnen ze door een strak registratiesysteem niet ontsnappen aan een boete.”

Bonnewits zag dat de boa’s zich behalve met veiligheid vooral ook bezighouden met het  helpen van mensen: “Ze zijn de ogen en oren van de RET en het eerste aanspreekpunt voor klanten. Deze mensen zijn ontzettend begaan met de reizigers.”