Introductie in de Groene Cirkels

Op 18 november 2015 waren alle Staten leden uitgenodigd bij Heineken in Zoeterwoude. Er was een mooi programma opgezet om ons te laten zien en meemaken wat Heineken in Zoeterwoude allemaal doet aan duurzaamheid. De groene cirkels werden zo voor iedereen ook tastbaar en inzichtelijk.

Wat een innovatie in duurzaamheid energie hebben wij gezien deze dag. Maar ook werd door Heineken aangetoond dat duurzaamheid uiteindelijk ook een besparing oplevert. Goed om dit vanuit het bedrijfsleven terug te krijgen.

Groene Cirkels laat zien hoe de provincie van de 21e eeuw maatschappelijke uitdagingen aangaat. Het is een proeftuin voor new governance; het leren schakelen tussen verschillende rollen met als doel duurzame oplossingen vinden voor de maatschappelijke vraagstukken van vandaag en morgen. Het samenwerkingsverband Groene Cirkels is opgericht in 2013 door HEINEKEN, provincie Zuid-Holland en Alterra Wageningen UR en heeft als ambities:

•  Klimaatneutrale Heineken-brouwerij
  • Duurzame economie
  • Aangename leefomgeving

Het samenwerkingsverband is de afgelopen 2 jaar sterk gegroeid. Rond de thema’s Leefomgeving, Water, Grondstoffen, Mobiliteit & Logistiek en Energie zijn Groene Cirkels gevormd, partners aangetrokken en activiteiten opgestart. Een goede reden om alle partners bij elkaar te brengen en te delen wat er allemaal gebeurt binnen de diverse Groene Cirkels.