VVD: inwoners verdienen sterke gemeente

Nederlanders stellen terecht hoge eisen aan de overheid. De VVD ook. Daarom wil de VVD-Statenfractie in Zuid-Holland dat alle inwoners, of ze nu in een stad of in een dorp wonen, kunnen rekenen op een sterke gemeente. Zeker nu gemeenten steeds meer verantwoordelijkheden krijgen.

Dat houdt in dat sommige kleine gemeenten samen zullen gaan met andere gemeenten. Dat ligt vaak gevoelig, weet ook VVD-Statenlid Marijke van Dobben de Bruijn:

“Er komt altijd emotie bij kijken, en dat is logisch. Maar een gemeente is iets anders dan een gemeenschap. Je kunt vrijwilligerswerk, sport en cultuur gewoon in je eigen gemeenschap blijven beleven, ook al maak je deel uit van een grotere gemeente.”

Onder aanvoering van de VVD hebben Provinciale Staten het college daarom gevraagd werk te maken van sterke gemeenten en waar nodig ook te herindelen.

Hoeksche Waard en Vijfheerenlanden

In de Hoeksche Waard, waar de provincie nu het voortouw neemt, moet snel duidelijkheid komen: versterkt samenwerken of herindelen. In Vijfheerenlanden zijn de gemeenten Leerdam, Zederik en Vianen er al uit: ze willen fuseren. Daar is het probleem echter een provinciegrens.

Van Dobben de Bruijn: “Het gaat erom welke provincie het best bij de inwoners past. Neem de samenwerking op het gebied van zorg, arbeidsmarkt,  water en veiligheid. Die bevindt zich grotendeels in Zuid-Holland. Toch gaat Utrecht er al van uit dat Vijfheerenlanden Utrechts wordt. Ik zeg: laten we eerst eens goed nadenken voor we als provincies territorium gaan claimen.”