Werkbezoek Krimpenerwaard

Op uitnodiging van de VVD Krimpenerwaard heeft de Statenfractie op 26 januari 2016 een bezoek gebracht aan de Krimpenerwaard. Het werkbezoek stond in het teken van de bereikbaarheid en doorstromingsproblematiek, waar de Krimpenerwaard op diverse locaties mee te kampen heeft.

De middag begon met een bezoek aan de twee maanden geleden gerenoveerde rotonde in de N210 bij Bergambacht, waarbij de veiligheid het nodige te wensen overlaat. “De situatie is erg onlogisch en chaotisch”, verzuchtte Frits Paymans.

Vervolgens heeft de fractie een kijkje genomen bij een van de vele transportbedrijven die de Krimpenerwaard kent, Transportbedrijf Koolwijk. Naast de indrukwekkende logistieke operaties van het bedrijf, heeft de fractie kennis kunnen nemen van de consequenties van bouwen op sompige veengrond. De onderheide gebouwen toornen hoog uit boven de zwaar verzakte wegenstructuur op het industrieterrein. De laadplaatsen zijn nauwelijks meer bereikbaar door het hoogteverschil met de openbare weg. Daarbij komt ook nog dat de te smalle wegen die uitmonden op de slecht functionerende rotonde niet bijdragen op een goede bereikbaarheid van van Koolwijk en andere gebruikers van het industrieterrein. De afwijkende regels en verkeersstromen van fietsers en voetgangers leiden niet alleen tot het opstropen van het verkeer aan alle vier de zijden, maar ook tot verwarring en verkeerd gebruik van de voorrangsregels. Het is als het ware wachten op het eerste ongeluk.

Een ander verkeersknooppunt betrof de ontsluiting van Stolwijk met één rotonde in de gerenoveerde N207. De Statenfractie kon kennisnemen van de beperkte bereikbaarheid en het gebrek aan alternatieve ontsluitingen. Hier was ook duidelijk de veiligheidssituatie van het Dorp bij calamiteiten in het geding. De plaatselijke fractie nam het bezoek mee naar de Hortensialaan in Stolwijk, alwaar men in het verlengde van deze laan mogelijkheden aangaf voor een tweede ontsluiting door middel van een rotonde op de N207. Naast de geconstateerde veiligheidssituatie zou een tweede rotonde ook de bereikbaarheid van Stolwijk aanzienlijk verbeteren.

De VVD Krimpenerwaard had in de avond een discussiebijeenkomst georganiseerd over de ontsluiting van de hele Krimpenerwaard. De dagvoorzitter Connie van Dorst, voorzitter VVD Krimpenerwaard, opende de bijeenkomst, waarna Ruud van der Wilt, raadslid, een introductie gaf over de bereikbaarheidsproblematiek die de Krimpenerwaard kent. Het grootste knelpunt is nog altijd de Algera brug, daar waren alle aanwezigen het zonder discussie over eens. Verschillende ondernemers, inwoners en andere betrokkenen konden hun mening geven en vragen stellen aan de Statenleden. Ondernemerskringen Krimpenerwaard (OK) benadrukte de noodzaak van een tweede ontsluiting om de economische schade voor de ondernemers terug te dringen.

De avond eindigde, na een mooie discussie/vragenronde, met het voorstel van raadslid Mirjam Verduijn om in samenwerking met de heer Prins van de ondernemersvereniging FOK, de VVD gemeenteraadsfracties van de Krimpenerwaard en Krimpen aan de IJssel een motie op te stellen en in te dienen bij de gemeenteraad, opdat er na deze avond daadwerkelijk actie ondernomen gaat worden om tot een oplossing te komen omtrent de verkeersproblemen bij de Algera brug en een betere ontsluiting van de Krimpenerwaard. De Statenfractie van de VVD heeft toegezegd deze na aanvaarding bij de provincie onder de aandacht te brengen, zodra het gemeentebestuur het provinciebestuur hiervan in kennis heeft gesteld. Wijzer dan voorheen keerden de statenleden huiswaarts op een tijdstip dat verkeersproblemen zich niet meer voordeden.