VVD Zuid-Holland vraagt minister om verbreding van levensgevaarlijke N57 en N59

Op de N57 en met name de N59 op Goeree-Overflakkee vinden veel zware ongelukken plaats, soms met dodelijke afloop. De fracties van de VVD in de provincie Zuid-Holland en de gemeente Goeree-Overflakkee vragen het kabinet daarom de wegen te verbreden.

VVD-Statenlid Mirjam Nelisse legt uit waarom de verbreding nodig is: “Deze twee wegen zijn de enige manier om Goeree-Overflakkee op of af te komen. Ze hebben allebei echter maar één rijstrook per rijrichting. Toen ze werden aangelegd was dat meer dan genoeg, maar inmiddels is er veel meer verkeer.”

Daardoor is het eiland door files slecht bereikbaar. Maar het gevolg is ook dat veel mensen inhaalmanoeuvres uitvoeren op plaatsen waar dat niet mag of niet veilig kan. Nelisse: “Recent waren er nog een lijnbus en een vrachtwagen met gevaarlijke stoffen betrokken bij een zwaar ongeval. Dit kan zo niet langer.”

De gemeente en de provincie zijn het erover eens dat er snel iets moet gebeuren. Zij kunnen echter niets aan de wegen veranderen, omdat ze eigendom zijn van de Rijksoverheid.

Nelisse wil daarom gaan praten met minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu: “Ik ben ervan overtuigd dat we samen tot een oplossing kunnen komen. Wij zijn in ieder geval bereid om op alle mogelijke manieren mee te werken. Veiligheid staat voorop.”