VVD ontvangt Gelderse collega’s in Rotterdam

De Zuid-Hollandse VVD werkt nauw samen met de collega’s in buurprovincie Gelderland. Beide fracties ontmoeten elkaar regelmatig om te spreken over zaken die de provinciegrenzen overstijgen.

Vorig jaar bezochten de Gelderse en Zuid-Hollandse VVD’ers de A15 in Gelderland. Deze snelweg is essentieel voor de Nederlandse economie: goederen die via de Rotterdamse haven binnenkomen vinden zo hun weg naar het achterland. Afgelopen week bekeken de fracties de weg aan Zuid-Hollandse zijde.

De VVD’ers maakten eerst een indrukwekkende vaartocht door de Rotterdamse haven. Jaap Jelle Feenstra van het Havenbedrijf vertelde hen ondertussen over de bedreigingen en groeikansen van de ‘toegangspoort van Europa’. Rotterdam ondervindt bijvoorbeeld oneerlijke concurrentie van andere havens, die gesteund worden door hun overheden.

Fractievoorzitter Tiemen Brill van de VVD Zuid-Holland: “Nederland is nu het enige EU-land waar vennootschapsbelasting moet worden betaald over havenactiviteiten. Dat komt door een uitzonderingspositie voor onze havens. De wet moet worden aangepast om daar een einde aan te maken. Als de provincie kan helpen om Rotterdam eerlijke kansen te bieden, dan zal de VVD-fractie daar alles aan doen.”

Na het bezoek aan de haven, kregen de fracties van initiatiefnemer Gilbert Curtessi een rondleiding bij het bedrijvenconcept ‘SuGu Rotterdam’, waar bedrijven samenkomen om te werken aan innovatieve maakindustrie en cleantech. Ter plekke vertelde Michel de la Vieter van de gemeente Rotterdam over de ontwikkeling van de stadshavens. Wonen, werk en recreatie worden daar op een creatieve manier gecombineerd.

Fractievoorzitter Hans de Haan van de VVD Gelderland bedankte zijn Zuid-Hollandse collega’s voor de bijzonder interessante dag: “De kennis die we hier hebben opgedaan zullen wij zeker weer gebruiken bij ons werk in Provinciale Staten.”