De Gaag, een brug te ver?

Ons erfgoed is goud, zo meldt het hoofdlijnenakkoord van onze coalitie. Van 2015 tot 2019 wordt 8 miljoen euro besteed aan de zogenaamde ‘erfgoedlijnen’, waardoor inwoners de Zuid-Hollandse geschiedenis kunnen beleven. Een belangrijke erfgoedlijn is die van de trekvaarten. Het riviertje de Gaag, deel van het water tussen Delft en Maassluis hoort daarbij. Diverse gemeentes in dit gebied krijgen subsidie om recreatie en toerisme te bevorderen. Over de A4 Midden-Delfland is zelfs een aquaduct aangelegd om de oorspronkelijke waterloop in stand te houden.

Vanuit Delft wordt een nieuwe aansluiting op de A4 gebouwd, waarbij de ophaalbrug over de Gaag wordt verbeterd. De brug is er nu voor openbaar vervoer, fietsers en plaatselijk autoverkeer, maar gaat voortaan ook het doorgaande verkeer naar de A4 leiden. Naar verwachting zal het verkeer enorm toenemen. Dat is natuurlijk van invloed op de bediening van een brug met een doorvaarthoogte van slechts 60 centimeter.

De brug over de Gaag moet daarom verhoogd worden, daar zijn alle belanghebbenden in de omgeving het wel over eens. Bij een doorvaarthoogte van 1 meter 80 kan er zelfs een vaste brug komen. Helaas maakt de gemeente Midden-Delfland hier geen werk van. Zelfs een door de provincie beschikbaar gesteld onderzoeksbudget van € 25.000,- heeft men niet gebruikt. De commissie Verkeer & Milieu van Provinciale Staten vindt dat er alsnog een onderzoek zou moeten worden gehouden. De provincie kan dat echter niet afdwingen.

Het is triest om te zien dat zwak bestuur in één gemeente zo veel mooie plannen onmogelijk kan maken. De ontwikkeling van watertoerisme en waterrecreatie rond Delft lijkt op deze manier ver weg.