De metropoolregio Rotterdam Den Haag wil klaar zijn voor de toekomst

De wereld verandert in een razend tempo. Om ons heen zien we steeds meer technologische vernieuwingen. Dat heeft grote gevolgen voor onze economie. De metropoolregio wil zich daar niet door laten verrassen. Zij bereidt zich voor op de toekomst met de zogenaamde ‘roadmap next economy’.

Voor deze roadmap heeft de metropoolregio de bekende Amerikaanse econoom Jeremy Rifkin en de Rotterdamse hoogleraar transitiekunde Jan Rotmans aan zich verbonden. Beiden gaven onlangs een presentatie aan diverse betrokkenen bij de roadmap, onder wie de VVD-Statenfractie van Zuid-Holland.

Rifkin stelt dat het moment om echt te veranderen is aangebroken. We hebben de economische crisis achter de rug, maar zitten nog midden in de klimaatcrisis. De Amerikaan ziet revoluties op het gebied van communicatie, transport en energie. Zo verwacht hij dat energie op termijn voor iedereen bijna gratis beschikbaar is.

Rotmans benadrukt dat angst een slechte raadgever is. Hij zegt dat we niet moeten onderschatten wat er op ons afkomt, maar dat we vooral de kansen moeten zien. Rotmans verwacht dat de roadmap ervoor zorgt dat de metropoolregio Rotterdam Den Haag straks sterker uit deze periode komt.

VVD-Statenlid Laurine Bonnewits onderschrijft dat optimisme. Wel mist ze nog de concrete invulling: “Eind 2016 wordt de inhoud van de roadmap pas duidelijk. Maar ik ga voor die tijd al met lokale liberalen in gesprek over onze eigen visie op de economie van de toekomst. Zij zegt de inhoud straks kritisch te bekijken en daarbij vooral ook te letten op waar de bevoegdheden bij de invulling van de roadmap liggen. Jeremy Rifkin begon zijn presentatie met de woorden ‘visie zonder uitvoering is hallucinatie’. Dat geldt zeker ook voor dit project. Ik hoop dat we straks daadwerkelijk aan de slag kunnen, zodat we al die mooie woorden kunnen waarmaken.”