VVD in de bres voor akkerbouwers

De VVD-Statenfractie heeft de garantie gekregen dat alle akkerbouwers profiteren van de plannen voor een duurzame en rendabele landbouw. De provincie wilde aanvankelijk alleen boeren ondersteunen die voedselgewassen verbouwen, maar dat vond de VVD niet eerlijk.

De provincie heeft een ambitieus plan geschreven om met proeftuinen en onderzoek innovatie in de akkerbouw en melkveehouderij te bevorderen. De bedoeling is dat de landbouw meer oplevert en tegelijkertijd het milieu minder belast. “Dat principe ondersteunen wij van harte”, maakte VVD-Statenlid Mirjam Nelisse in haar maidenspeech duidelijk. “Maar het plan bevatte te veel onduidelijkheden.”

De VVD heeft daarom diverse toezeggingen gevraagd en gekregen. De belangrijkste daarvan is de ondersteuning voor alle akkerbouwers. Nelisse: “Als alleen voedselgewassen in aanmerking zouden komen, vielen poot- en zaaigoed, maar ook de bollenteelt buiten de boot. Dat is zonde, want wij zien juist kansen voor verduurzaming in die sector.”

Het plan werd na de toezeggingen aan de VVD aangenomen door Provinciale Staten. Nelisse kijkt uit naar de innovaties die daaruit voortkomen: “De landbouw is een van de allerbelangrijkste sectoren in onze provincie. Deze impuls kan heel veel moois opleveren.”