Halen we het maximale uit de Zuid-Hollandse economie?

De Zuid-Hollandse economie heeft eigenlijk alles. Onze provincie is dynamisch en veelzijdig. Van de haven tot het toerisme en van de landbouw tot het onderwijs: onze bedrijven doen mee in de wereldtop. Toch slagen we er nog steeds niet voldoende in om de enorme potentie van onze economie om te zetten in resultaten.

De provincie heeft daarom een visie ontwikkeld op de economie in onze regio. Een goede stap, vindt de VVD. “Deze visie schept duidelijkheid, maar zorgt er tegelijkertijd voor dat we flexibel kunnen inspelen op economische veranderingen. Dat is in deze tijd hard nodig”, aldus VVD-Statenlid Laurine Bonnewits. “Met deze visie is de provincie op de goede weg om economische kansen in Zuid-Holland te vergroten.”

Waarom is het benutten van economische kansen zo belangrijk? Voor de VVD gaat het vooral om werkgelegenheid. “Een baan betekent een inkomen en zekerheid voor mensen. Het zijn ondernemers die banen creëren. Daarom moeten zij de ruimte krijgen om te innoveren en ook uit te breiden”, stelt Bonnewits.

Van groot belang is ook dat opleidingen goed aansluiten op de kennis die bedrijven vragen. De provincie wil erop toezien dat het bedrijfsleven en het onderwijs daarover voortdurend in gesprek blijven. Daarnaast werkt Zuid-Holland aan een echt duurzame economie, met oog voor mens en milieu. De VVD stelt tevreden vast dat de provincie dat op een slimme manier doet.

Een punt waar de VVD op zal blijven hameren is het vestigingsklimaat. “Wij willen dat bedrijven naar Zuid-Holland willen komen en dat bestaande bedrijven willen blijven. Dat geldt zowel voor grote ondernemingen als voor start-ups, want zij kunnen heel veel betekenen voor de innovatie in onze provincie”, zegt Bonnewits. “Voor een goed vestigingsklimaat is bereikbaarheid natuurlijk cruciaal. Daarnaast willen wij regels eenvoudiger blijven maken. En waar dat kan willen wij regelvrije gebieden, bijvoorbeeld op bedrijventerreinen.”