Eindelijk aan de slag met Buijtenland van Rhoon

Al twintig jaar is het Buijtenland van Rhoon onderwerp van verhitte debatten. Na veel praten, onderzoeken en adviseren, worden er nu ook echt besluiten genomen over de 600 hectare landbouwgrond ten zuiden van Rotterdam, die worden omgevormd tot een natuur- en recreatiegebied.

Het afgelopen jaar is een drietal kwartiermakers op verzoek van de provincie met de belanghebbende partijen in gesprek gegaan. Woensdag werd hun advies over de oprichting en inrichting van een gebiedscoöperatie, besproken in Provinciale Staten. VVD-Statenlid Mirjam Nelisse is tevreden: “Ondernemers krijgen binnen de voorgestelde coöperatie veel vrijheid om de doelen in te vullen. Dat was voor ons belangrijk.”

Nelisse beseft dat het onmogelijk is om iedereen tevreden te stellen, vanwege de vele belangen die er spelen: “Daarom is zorgvuldigheid essentieel. De kwartiermakers hebben wat dat betreft een goede basis gelegd en wij als provincie zullen alle volgende stappen goed in de gaten houden en regelmatig evalueren.”

Die volgende stappen moeten nu wel gezet worden, vindt de VVD. Nelisse: “Er is tot nu toe heel veel op papier gebeurd, maar nu is het tijd om echt met het gebied aan de slag te gaan. Dat zorgt ook voor duidelijkheid voor alle belanghebbenden. Vanaf nu moet de vaart erin blijven.”