Zorgvuldige vervolgstappen bij mogelijke herindelingen

Inwoners, ondernemers en andere betrokkenen kunnen binnenkort aan de provincie vertellen hoe zij aankijken tegen een mogelijke herindeling van de Hoeksche Waard. Provinciale Staten hebben namelijk besloten dat de inspraakprocedure kan worden gestart.

De VVD-fractie is ervan overtuigd dat de huidige bestuurlijke situatie in het gebied ondoorzichtig en ingewikkeld is. VVD-Statenlid Marijke van Dobben de Bruijn: “Grote en belangrijke plannen over bijvoorbeeld wegen en industrieterreinen gaan niet door vanwege de hoeveelheid overheden die betrokken zijn. Er moet dus echt iets gebeuren.”

Bang dat de eigen identiteit van de dorpskernen verloren gaat, is Van Dobben de Bruijn niet: “De cultuur, het verenigingsleven, de kerkelijkheid en het vrijwilligerswerk kunnen heel goed bewaard worden onder een overkoepelende bestuurlijke paraplu. Daarvan zijn er in Zuid-Holland meer dan genoeg voorbeelden. Maar we wachten nu eerst af wat er uit de inspraakavonden komt.”

Ook de eventuele fusie van Leerdam en Zederik met het Utrechtse Vianen is aan de orde gekomen. De drie gemeenten willen graag samengaan, maar de vraag is tot welke provincie de nieuwe gemeente zou moeten gaan horen. Leerdam wil naar Utrecht, maar Zederik wil in Zuid-Holland blijven.

Van Dobben de Bruijn: “Provincies moeten natuurlijk niet koste wat kost hun territorium bewaken als gemeenten er zelf voor kiezen om samen te werken. Provinciegrenzen zijn niet heilig. We moeten maar één vraag beantwoorden: wat is het beste voor de inwoners?”

Het Zuid-Hollandse college heeft een analyse gemaakt waaruit blijkt dat de inwoners van Leerdam, Zederik en de rest van de Alblasserwaard/Vijfheerenlanden erop achteruit gaan als de nieuwe gemeente in Utrecht komt te liggen. De analyse van het Utrechtse college levert geen andere inzichten op. Wat de VVD betreft moeten er nu verdere onderzoeken volgen, zodat uiteindelijk een keuze kan worden gemaakt die in het belang is van de inwoners.