Provincies bespreken beste manieren om problemen op te lossen

Hoe los je een maatschappelijk probleem op? Wat werkt wel en wat niet? En welke rol is daarbij weggelegd voor de provincie? Over dat soort vragen overlegden de 12 Nederlandse provincies begin oktober tijdens het jaarlijkse congres van het Interprovinciaal Overleg (IPO).

Het thema van het congres was ‘pak de ruimte’. “Een zelfbewuste provincie kan zelf de ruimte pakken om problemen op te lossen”, legt VVD-Statenlid Laurine Bonnewits uit. “Daarbij werk je natuurlijk samen met ander overheden, het bedrijfsleven, kennisinstellingen en maatschappelijke organisaties. Maar je kunt als provincie het initiatief nemen als je een probleem ziet, ook als eigenlijk eerst een andere partij aan zet lijkt. Het gaat erom dat het wordt opgelost!”

Tijdens het congres werden ook de plannen voor de komende jaren vastgelegd. “Dat gaat om grote thema’s: bestuur, economie, omgeving en landschap”, vertelt Bonnewits. “We hebben afgesproken dat we deze onderwerpen vanuit alle provincies in de aanloop naar de verkiezingen en bij de behandeling van de Omgevingswet goed in de gaten houden, in het belang van onze inwoners.”

Er waren verschillende deelsessies, workshops en excursies. Bonnewits werkte mee aan de deelsessie ‘Crisis’. “Daarbij ging het over energie en over de invloed van sociale media en onverwachte omstandigheden op beleid en crisisbeheersing. Heel leerzaam voor alle bestuurders en Statenleden!”