Erfgoed Zuid-Holland blijft inspireren

Zuid-Holland beschikt over heel veel mooi erfgoed, waar zowel professionals als vrijwilligers zich met hart en ziel voor inzetten. Om hen samen te brengen, wordt elk jaar de Erfgoeddag georganiseerd. Dit jaar vond die dag plaats in Museum Prinsenhof in Delft.

Het Erfgoedhuis, dat de dag met steun van de provincie organiseert, had gekozen voor drie thema’s: herbestemming, burgerparticipatie en publieksbeleving. “Dat zijn onderwerpen die wij als liberalen erg belangrijk vinden”, zegt Statenlid Laurine Bonnewits, die namens de VVD aanwezig was. “Erfgoed is van en voor de inwoners van Zuid-Holland. Zij moeten ervan kunnen genieten en de kans krijgen om zelf bij te dragen aan het onderhoud.”

Bonnewits vindt het belangrijk dat er zorgvuldig wordt nagedacht welk erfgoed er wel en niet wordt bewaard: “Als we erfgoed op een goede manier willen behouden, kunnen we niet alles behouden. Er moeten dus keuzes worden gemaakt.”

De Erfgoeddag inspireerde in ieder geval om goed over erfgoed na te denken. Bonnewits was onder de indruk van de toespraken van Nicole van Dijk van Museum Rotterdam en Ronald Rietveld van RAAAF Architecten: “Ik heb ontzettend veel bijgeleerd. En het doel om alle betrokkenen met elkaar te verbinden is absoluut behaald.”