Scholieren maken indruk tijdens Provinciaal Jeugddebat

Tijdens het Provinciaal Jeugddebat hebben enthousiaste jongeren tussen de 12 en 18 jaar met een aantal Statenleden gedebatteerd over provinciale thema’s. De tieners maakten indruk met hun interpretatie van thema’s als landschap, transparantie, fietsveiligheid en wegen.

Namens de VVD-fractie deden Tiemen Brill en Frits Paymans mee aan het debat. Laurine Bonnewits was voorzitter. Zij vond het een geweldige dag: “De jongeren maakten ’s ochtends plannen, waarvan ze de politici vervolgens ’s middags probeerden te overtuigen. Dat lukte ze bijzonder goed! De belangrijkste conclusie was dat jongeren zelf ook inzien dat smartphonegebruik op de fiets levensgevaarlijk is.”

Het Provinciaal Jeugddebat zorgt er onder meer voor dat jongeren leren een mening te vormen en die te verdedigen. Bovendien is het een kans om hun stem te laten horen. Maar ook voor de politici leverde het iets op, vertelt Bonnewits: “Ze gaan ons tips geven over de manier waarop we sociale media kunnen gebruiken. Daarnaast hebben we een lunchafspraak gemaakt om verder te praten over verkeersveiligheid. Dat zijn mooie dingen.”