VVD tegen initiatief om jacht te stoppen

De VVD-Statenfractie heeft tegen het burgerinitiatief ‘Stop de hobbyjacht’ gestemd. Het initiatief roept de provincie op om de jacht op vijf wildsoorten (haas, konijn, fazant, eend en houtduif) te stoppen, maar de provincie is daar niet toe bevoegd. Ook los daarvan vindt de VVD-fractie het initiatief geen goed idee.

“Wij begrijpen heel goed dat de jacht bij veel mensen gevoelig ligt”, zegt VVD-Statenlid Mirjam Nelisse. “Maar het burgerinitiatief wil ons doen geloven dat er geen noodzaak is om te jagen op deze wildsoorten. Dat is niet waar. Als er te veel dieren van een bepaalde soort komen, dan levert dat ontzettend veel schade op.”

Nelisse rekent het voor: “Op dit moment is er nauwelijks schade door deze soorten. Als de jacht stopt, zullen er een miljoen extra dieren blijven leven. Zij gaan zich voortplanten, waardoor er een jaar later meerdere miljoenen dieren extra zijn. Hun aantal zal exponentieel stijgen en de schade dus ook. Want al die dieren gaan op zoek naar eten.”

Het werk van jagers is dus belangrijk, zegt Nelisse. “Zij zorgen ervoor dat er een goede hoeveelheid wilde dieren is. Als er te veel zijn, schieten ze inderdaad, maar nooit meer dan noodzakelijk. En als er te weinig dieren zijn, dan voeren ze juist bij en leggen ze schuilplaatsen aan.”

De VVD vindt de term ‘hobbyjagen’ dan ook misleidend. Nelisse: “Deze mensen zijn juist heel erg begaan met de natuur. Er bestaat niet zoiets als hobbyjacht, er is alleen reguliere jacht. Dat is wettelijk vastgelegd. En je kunt pas een jachtakte krijgen als je aan heel veel voorwaarden voldoet.”