In memoriam: Schil Overwater (30/09/1927-17/11/2016)

Op 15 november jl. overleed op 89 jarige leeftijd Schil Overwater. Schil was er als secretaris van de Partij van de Vrijheid (PvdV) bij toen op 24 januari 1948 de VVD werd opgericht in Amsterdam. Dirk Stikker, voorzitter van de PvdV, en Pieter Oud, burgemeester van Rotterdam, vonden elkaar daar op programmatische gronden. Beiden waren het erover eens dat de in die tijd versnipperde liberale stromingen ondergebracht moesten worden in één huis: een Volkspartij voor Vrijheid en Democratie.

Schil heeft de partij nooit verlaten en was actief op vele fronten. Hij vertegenwoordigde 38 jaar lang de VVD in zijn woonplaats Strijen, 27 jaar als raadslid en 11 jaar als wethouder. Tussendoor was hij nog 17 jaar lang actief in de provinciale politiek, als Statenlid en gedeputeerde. Ik heb Schil vele malen persoonlijk ontmoet. Op vergaderingen van de voormalige Kamercentrale Dordrecht liet hij zich nooit onbetuigd, was hij er eigenlijk altijd. Ook de landelijke congressen konden rekenen op zijn aanwezigheid. Hij was menigmaal kritisch over de koers van de VVD, nooit in de verwijtende sfeer maar altijd positief kritisch.

Zijn gezondheid was de laatste jaren broos, maar dit weerhield hem er niet van aanwezig te zijn bij de oprichtingsvergadering van de VVD Regio Zuid-Holland. Hij feliciteerde me met mijn benoeming als voorzitter en wenste me en passant sterkte met het ‘in de kruiwagen houden van alle kikkers’. We zullen zijn aanwezigheid en zijn inbreng tijdens bijeenkomsten en vergaderingen missen.