Detailhandel verdient maatwerk

Als het kan, moet de detailhandel de mogelijkheid krijgen om uit te  breiden in het centrum van hun stad of dorp. Als dat niet kan, dan moet er maatwerk geleverd worden om buiten het centrum kansen te bieden. Dat is kort samengevat wat de provincie volgens de VVD mogelijk moet maken.

In het debat over de detailhandelvisie van de provincie stelde VVD-Statenlid Laurine Bonnewits vast dat Zuid-Holland achterloopt op maatschappelijke en economische ontwikkelingen. “Er moet veel meer worden meegewerkt aan slimme oplossingen. Het beleid is nu te star, terwijl winkeliers zich willen kunnen aanpassen aan het koopgedrag van hun klanten. Wij willen ze die ruimte bieden.”

Het college heeft de VVD toegezegd om meer maatwerk in de detailhandel in het voorjaar te bespreken. De VVD wil bovendien dat Provinciale Staten ieder kwartaal een overzicht krijgen met de VRM-ontheffingsverzoeken die door GS zijn afgewezen: “Nu weten wij niet waarom dat gebeurt. De VVD wil kunnen controleren of de provincie wel op een open manier met ontheffingsverzoeken omgaat.”