Zuid-Holland deelt zorgen VVD over mogelijke herindeling Leerdam en Zederik

Ook het provinciebestuur van Zuid-Holland is teleurgesteld over het herindelingsontwerp dat de provincie Utrecht heeft gemaakt voor de gemeenten Leerdam, Zederik en Vianen. Dat blijkt uit het antwoord van het college op schriftelijke vragen van de VVD.

Het college heeft de Utrechtse collega’s erop gewezen dat er in het ontwerp belangrijke informatie ontbreekt. Die informatie heeft het provinciebestuur bovendien zelf op www.zuid-holland.nl geplaatst. De VVD heeft de toezegging gekregen dat die informatie voortdurend wordt aangevuld.

VVD-Statenlid Marijke van Dobben de Bruijn is blij met het signaal van de provincie: “In keurig diplomatieke bewoordingen geven onze bestuurders Utrecht een dikke onvoldoende voor dit herindelingsontwerp. De boodschap dat Zuid-Holland de belangen van de inwoners van Leerdam en Zederik scherp in de gaten houdt, is zonder twijfel overgekomen.”

Het Zuid-Hollandse provinciebestuur kan overigens de financiële risico’s van een fusie met de gemeente Vianen niet inschatten. Als Vianen een belangrijke rechtszaak verliest, dan gaat dat de gemeente geld kosten. De hoogte van de bedragen waar het om gaat, is bij de provincie niet bekend. Dat hoeft ook niet, want de gemeenteraden van Leerdam en Zederik zijn daar wél over geïnformeerd. Zij kunnen de risico’s van een fusie voor hun inwoners dus afwegen.