VVD blij met compromis over vliegveld Valkenburg

De VVD-Statenfractie is onder de indruk van de verschillende belanghebbenden rondom vliegveld Valkenburg. Zij zijn erin geslaagd een compromis te bereiken, waardoor eindelijk met de ontwikkeling van het voormalige vliegveld kan worden begonnen.

De laatste jaren is er veel gesproken over de toekomst van het vliegveld. Er waren plannen om woningen te bouwen, maar de locatie zou ook geschikt zijn als ‘Unmanned Valley’, waar geëxperimenteerd kan worden met drones.

De partijen zijn het nu eens geworden over de start van de werkzaamheden. Vanaf 2020 worden er 325 woningen per jaar gebouwd, met een maximum van 5000. Tegelijkertijd krijgt ook de Unmanned Valley de ruimte. Er is geen garantie dat er een landingsbaan komt, maar ook geen garantie dat die er niet komt. Daar wordt pas over een paar jaar een besluit over genomen. Afgesproken is dat de landingsbaan in ieder geval niet ten koste mag gaan van de hoeveelheid of kwaliteit van de woningen.

VVD-Statenlid Laurine Bonnewits is blij met het compromis: “Woningbouw in deze regio is ontzettend belangrijk en wij zijn ook voorstander van de technologische en economische kansen die de Unmanned Valley biedt. Het is heel goed nieuws dat het nu allebei doorgaat. De belanghebbenden verdienen een groot compliment dat ze er samen zijn uitgekomen.”

De VVD heeft het college gevraagd om te onderzoeken of er ook ruimte is voor andere plannen in de buurt van de locatie. Zo wil Stichting Nationaal Smalspoor met haar trein blijven rijden en hoopt zweefvliegclub ZHVC er weer te kunnen gaan zweefvliegen.