Een fijne woning voor elke Zuid-Hollander

Fijn wonen in een huis waar je je thuis voelt: iedereen wil het. En dus mag van de overheid worden verwacht dat er voldoende huizen worden gebouwd. Maar niet alleen voldoende huizen, ook de juiste huizen. De huizen waar vraag naar is.

Linkse partijen staren zich nog wel eens blind op sociale woningbouw, zegt VVD-Statenlid Bas Kurvers. “Natuurlijk moeten er voldoende sociale huurwoningen zijn, voor de mensen die het nodig hebben. Maar daarbij moeten we niet uit het oog verliezen dat er ook veel vraag is naar duurdere koop- en huurwoningen.”

Kurvers wijst erop dat alle inwoners van Zuid-Holland een fijne woning verdienen. “Ook ouderen die langer thuis willen wonen. Ook jongeren die graag het huis uit willen. Ook mensen die hard werken, maar moeite hebben een hypotheek te krijgen. Ook mensen die graag ruim of groot willen wonen. Voor al die mensen moet onze provincie het juiste huis kunnen bieden.”

De VVD pleit dus voor een evenwichtig woningaanbod. Uiteraard hoort sociale woningbouw daarbij. Daarom heeft de provincie de regels versoepeld, zodat leegstaande kantoorpanden omgebouwd kunnen worden tot sociale huurwoningen. In de gemeente Waddinxveen is VVD-wethouder Lex Hofstra daar meteen mee aan de slag gegaan. “Toen er een vraag uit de markt kwam om een kantoorpand te kunnen transformeren naar 94 appartementen voor jongeren, starters, statushouders en eenpersoonshuishoudens voor maximaal 500 euro huur, hebben we daar voor Waddinxveen meteen werk van gemaakt”.